Året som gått
Utdrag av årsredovisning 2018

Året som gått

VARUMÄRKET GALÄREN:

Galären 30 år – vitalisering av varumärket.

2018 fyllde Galären 30 år. Vi omprofilerade varumärket och tapetserade hela Luleå med det nya konceptet Ger staden liv.

VARUMÄRKET GALÄREN:

Galärenfonden bildades 2018 och är en viktig del i Galärens ansvarstagande. Genom fonden ger vi ekonomiskt stöd till lokala verksamheter inom kultur, idrott, samhällsbyggnad och företagande.

Coop Loets

lokaler på Storgatan har nyrenoverats till en modernare och klimatsmart butik.

SVT

har fått 420 kvm nyrenoverade kontors- och studiolokaler på Skeppsbrogatan 48.

GK

har flyttat till större lokaler i ett helt nytt läge i Notviksstan.

PÅGÅENDE BYGGPROJEKT:

Hägern – Luleås klimatsmarta landmärke.

PLANERADE PROJEKT:

Ful byggnad går mot en vackrare framtid.

Parkeringshuset Karpen kan få p-hus, bostäder och butiker.

VD-ord

Ni fyllde 30 år förra året. Om du skulle lyfta fram fem saker som varit särskilt viktiga under de här 30 åren, vilka skulle det vara?

Den tuffa fastighets- och finanskrisen på 90-talet skapade en djup lågkonjunktur som lärde oss tänka långsiktigt. För 15 år sedan bestämde vi oss för att jobba ännu mer aktivt med miljö och CSR, det var en deal breaker för oss. Slutligen: Vitaliseringen av varumärket, byggprojektet Hägern på Varvet och implementeringen av den nya affärsplanen.

GUNNAR TÅHLIN, VD

Hållbarhet

Hållbarhet är viktigt för Galären. Det handlar om att hitta en balans mellan miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer så att vi kan möta dagens behov utan att äventyra möjligheterna för framtida generationer.

Bygg- och fastighetssektorn står för:

av samhällets energianvändning
av samhällets materialanvändning
av samhällets växthusgasutsläpp

Lokaler

Galären förädlar, förvaltar och hyr ut lokaler för kontor, butiker och annan verksamhet. Vårt breda utbud av kommersiella lokaler uppgår till ca 100 000 kvm och är anpassat efter näringslivets lokalisering till Luleås heta stadsdelar. Vi har utrymme för allt från små, yteffektiva verksamheter till stora företag som kräver ordentligt med plats för personal, kunder, parkeringar, produktion, lager och logistik. Galären skräddarsyr gärna lokalerna för en optimal kundanpassning.

Bergströmska gården

Galären förvärvade fastigheten 2012 och genomförde därefter ett varsamt renoveringsarbete för att återskapa den kulturminnesmärkta fastigheten. Hydro66 Svenska AB är ny lokalhyresgäst i Bergströmska gården.

Hermelinen 24

Hermelinen 24 flyttade i november in i nyrenoverade lokaler som specialanpassats för det dygnet-runt-öppna gymmet. Fastigheten på Ålgatan 17 ligger granne med den tidigare lokalen.

Svt

Sveriges Television flyttade i september till 420 kvm nyrenoverade kontors- och studiolokaler på Skeppsbrogatan 48. SVT har drygt 20 medarbetare och producerar bl a regionala nyheter till SVT Nyheter Norrbotten.

Hotell Savoy

På Hotell Savoy har en utbyggnad på 300 kvm genomförts med fler och större konferensytor. Under 2019 pågår ett detaljplanearbete för en roof garden med skybar och att antalet hotellrum ska dubbleras.

Bostäder

Luleå är en bra plats att bo på och Galären är en aktör på bostadsmarknaden. Beståndet utgörs av 486 bostäder i elva fastigheter på Centrumhalvön. 340 nya bostäder ingår i Galärens aktuella byggprojekt. Inom några år förväntas beståndet dubbleras.

Här är några exempel på lägenhetsplaner i centrum.

Hägern 11

Västra Varvsgatan 18.
127 lägenheter.

Mesen 14